Pe 26 iunie 1817, baronul Karl von Drais patenta un dispozitiv cu doua roti, propulsat de...forta picioarelor. La aproape 200 de ani de atunci, bicicleta ramane cel mai popular mijloc de locomotie.
In 1816, mare parte din Omenire, dar, in special, emisfera Nordica, n-a avut vara. Da, desi pare greu de crezut, anul asa este cunoscut in istorie, drept cel "fara de vara".In aprilie 1815, vulcanul Tambora, aflat, pe atunci, in Indiile Olandeze de Est (actualmente Indonezia) a erupt. S-a vorbit despre una dintre cele mai puternice explozii inregistrate in istorie. Norul de fum a atins Europa aproape un an mai tarziu. Temperaturile au ajuns la doar un grad Celsius (!!!), maximele inregistrate fiind de 5 grade!
Cum granele nu s-au facut, in toamna lui 1816 si, apoi, in primavara lui 1817, era clar ca animalele vor avea de suferit. Caii - principalul mijloc de locomotie la acea vreme - erau utilizati din ce in ce mai putin, statiile de schimb avand nutret doar pentru cateva zile.
Atunci apare pe scena baronul Karl von Drais. Isi da seama ca atalejele de transport nu vor mai putea fi folosite ca si pana atunci, asa ca nascoceste o masinarie cu doua roti, un cadru de lemn si o sa, actionata de forta picioarelor, pe care o boteaza "Laufmaschine". Are si un ghidon, empiric ce-i drept. In primavara lui 1817 incepe sa faca..."antrenamente" cu ea, in timp ce vecinii baga cruci...Omu-i din Mannheim si, pentru a verifica "smecheria", da ture pana la Rheinau, o micuta asezare de langa oras. Functioneaza! Pe 12 iunie are parte si de public.
Apoi, pe 26 iunie, data ramasa, oficial, drept ziua de nastere a...drezinei, dupa numele sau, merge pe...bicicleta de la Gernsbach la Baden - Baden. Cum la acea vreme nu se vorbea despre patent, pe 12 ianuarie 1818, Drais are parte de o receptie unde-si prezinta inventia.
Peste ani, drezina, viitorul velocpied, viitoarea bicicleta, avea sa primeasca si...pedale.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu